UiB Blogg

Nettverksmøte Bergen/Voss

Nasjonalt medisinhistorisk museumsnettverk

Hull i hodet: Et vindu til mer enn sykdomshistorie

I 1200-tallets Trondheim ble en mann underlagt kirurgisk behandling. Vi kan bare spekulere i hvorfor det ble funnet nødvendig å utføre dette inngrepet, men nå, 800 år senere, gir hullet i kraniet oss økt innsikt om ekspertise, befolkning og kontakter i en by i middelalderens utkant-Europa.

Dette foredraget vil presentere historien som kan leses av denne mannens levninger og denne historiens videre implikasjoner.

Stian Suppersberger Hamre er utdannet biologisk antropolog fra University of New England, Australia, og Bournemouth University, England, med doktorgrad fra Universitetet i Bergen. Hamre har forsket på sosiale forskjeller, innvandring, migrasjon og mobilitet i middelalder og tidlig moderne tid i Norge. For tiden jobber han med et prosjekt som tar mål av seg til å øke den allmenne kunnskapen om, og forståelsen av, førmoderne migrasjon og innvandring.