UiB Blogg

Nettverksmøte Bergen/Voss

Nasjonalt medisinhistorisk museumsnettverk

Fra pleie av syke til sykepleie

Pleie av syke har vært og er en velkjent menneskelig aktivitet som følger oss gjennom livet fra vogge til grav. Sykdom, lyte, skade og lidelse er en del av vår eksistens og alle mennesker kommer i berøring med sykdom, enten som egenerfart eller gjennom andres erfaring. Å pleie syke har historisk sett ikke vært profesjonalisert. Omsorg for og pleie av syke har tradisjonelt tilhørt den hjemlige sfære som kvinners, tjeneres og slavers ansvarsområde.

Vi kan anlegge ulike perspektiver på profesjonaliseringen av sykepleien, ikke minst ut fra hvilket perspektiv vi har på profesjon; som noe prosessuelt frembragt eller som et definert og avgrenset domene. For sykepleiens del må overgangen fra ufaglært pleie til profesjonell sykepleie sies å være prosessuell, og utviklingen følger ulike spor. Disse sporene kan heller ikke forstås løsrevet fra samfunnsutviklingen og kulturen for øvrig. Kjønn har hatt en konstituerende betydning for profesjonaliseringen. Fortellingen om hvordan sykepleien ble profesjonalisert kan følges langs tre linjer: Kallsarbeidet – det faglært yrket – helseprofesjonen. Jeg vil kort trekke opp det historisk situerte, men også legge vekt på hvordan disse tre aspektene har hatt forbindelseslinjer helt frem til vår tid. Og ikke minst hvorfor det er av interesse å synliggjøre sykepleiens profesjonelle utvikling og funksjon. Er sykepleien annerledes sammenlignet med andre helseprofesjoner?

Kristin Kavli Adriansen er sykepleier og sykepleielærer av utdanning. Jeg disputerte i 2015 med avhandlingen «Et kvinneyrke tar form. Sykepleie i Rogaland 1870–1970». I dag er jeg førsteamanuensis i sykepleievitenskap/sykepleiehistorie, og er tilsatt som avdelingsleder ved Avdeling for omsorg og etikk på Det helsevitenskapelige fakultet ved Universitetet i Stavanger. Jeg har undervist sykepleiestudenter om medisin-, helse- og sykepleiehistorie i en årrekke, og er med i et sykepleiehistorisk forskningssamarbeid med base på UiT Norges arktiske universitet. Mitt fokus innen sykepleiehistorie er kall, kjønn og disiplinering.